Savaş, göç, çocuk ve kadın... Saab belgeselleriyle savaşın acısını yüzümüze vuruyor / War, migration, child and woman…Saab depicts the atrocities of war in her documentaries

Dec 4, 2015

“Boğaziçi Chronicles”ın konuğu Jocelyne Saab, Boğaziçi Üniversitesi'ndeki söyleşisinde Beyrut’un 15 yıl boyunca yaşadığı iç savaşı, çocuk, kadın, göç ve yıkılan kent görüntüleriyle yaptığı belgesellerle gün ışığına çıkartırken savaşın katı gerçekliğini bir kez daha hatırlattı...

Boğaziçi Üniversitesi’nin uluslararası misafir programı “Boğaziçi Chronicles” kapsamında İstanbul’a gelen Lübnanlı gazeteci ve yönetmen Jocelyne Saab’, Beyrut’un 15 yıl boyunca yaşadığı iç savaşı, çocuk, kadın, göç ve yıkılan kent görüntüleriyle yaptığı belgesellerle gün ışığına çıkarttı. Saab, “Bir Görsel Sanatçı’nın “kuşatma altındaki şehir'' Beyrut Üzerine Düşünceleri söyleşisinde 4 ayrı dönemde çekilen belgeseller savaşın acı yüzünü anlattı.

Çektiği belgesel filmlerinde kolektif hafızaya yer vererek belgesellere tarihsel bir bakış getiren Saab,Boğaziçi Üniversitesi’nde, meslektaşı gazeteci ve sinema eleştirmeni Cüneyt Cebenoyan ile söyleşi eşliğinde; Bir Görsel Sanatçı’nın “kuşatma altındaki şehir'' Beyrut Üzerine Düşünceleri konulu sunumu ve konuşmasında savaş ve insan gerçeğini dile getirdi.

Ortadoğu’da bugün aynı görüntüler ile karşı karşıya gelindiğine de dikkat çeken Saab, 1976’da Beyrut’daki iç savaş sırasında çektiği görüntüler ile hazırladığı “Beyrut Bir daha Asla!” adlı belgeselinde çocuk ve savaş gerçeğini gözler önüne çıkardı. Çocukların birer yağmacı, otomatik silahlarla savaşçı, göç ile sürgün yaşamlarını konu eden belgeselde, yıkılmış evler ve sokaklarda savaşı yaşam biçimi haline getiren küçük yüzler, savaşın ortasında sokakta kalan Lübnanlıları gözler önüne serdi.  Saab 1978’de çektiği mektup temalı ikinci belgeselinde ise büyük göç döneminde evsiz, yurtsuz kalan ve Filistin, Lübnan, BM sığınmacısı olarak sınırlarda yaşam mücadelesi veren Beyrut halkının yalnızlığı, Batı Beyrut’da ambargo ile yaşanan açlık ve sefaleti gözler önüne serdi.

İnsanların savaşı bir yaşam biçimi haline getirerek, acı içinde büyüyen bir topluma dönen Beyrut halkının acının ortasında herşeye rağmen direnen yaşamını  gözler önüne seren Saab, 1982’de çektiği üçüncü belgeselinde İsrail bombardımanın altında neredeyse tamamen yıkılan Beyrut’u yanarak ve bombalarla yok olan evinin yıkık duvarları arasından çektiği görüntüler eşliğinde yorumladı. Saab, 1990’larda ise 15 yıl boyunca savaş ortamında kalan Beyrut’ta büyüyen savaş gençliğini iki genç kızın araştırmaları üzerinden anlatıyor.

 Jocelyne Saab’ın Boğaziçi Chronicles kapsamında ev sahipliği yaptığı ikinci etkinlik ise; 01 Aralık, Salı günü gerçekleşen Dunia (Gözlerimden Öpme)” gösterimi oldu. Saab tarafından 2006 yılında çekilen ve kadın sünnetini konu alan "Dunia" (Gözlerimden Öpme) adlı film, hem çekildiği dönemde hem de sonrasında uluslararası platformda konu hakkında ciddi ses getirmiş bir eser. Kadın Araştırmaları Kulübü (BÜKAK) işbirliğiyle gerçekleşen gösterim ve söyleşi programında ayrıca bir soru-cevap bölümü yer aldı.

Haber: Kurumsal İletişim Ofisi

Fotoğraflar: Kenan Özcan

Kaynak: Boğaziçi Üniversitesi Haberler

//

During a talk at Boğaziçi University, Lebanese journalist and documentary filmmaker Jocelyne Saab, guest of the Boğaziçi Chronicles, exposed the consequences of the civil war in Beirut during the last 15 years by means of images of women, children, migration, and the destruction of the city, reminding us of the stark realities of war.

In “Reflections of a Film Maker Plasticienne on Beirut, a City under ‘Siege,’”  Saab shows the suffering of war in four different periods.

In her featured documentaries, she brings a historical overview by using collective memory and emphasizing issues such as war, ethnicity, and the status of women during wartime. Saab first met with the Istanbul audience, students, and scholars on November 26th, together with her colleague, journalist and film critic Cüneyt Cebenoyan, during a talk titled, “Reflections of a Film Maker Plasticienne on Beirut, a City under ‘Siege,’” during which the realities and effects of war on humans were discussed. Saab pointed out that we are seeing the same images in the Middle East today.

 In her 1976 documentary, “Beirut is No Longer Never,” she depicts the realities of war and children. The film is about how war became a way of life for the Lebanese people. It shows children with machine guns, looting destroyed shops and homes; families living in exile on the streets, trying to survive in unimagineable circumstances.

In her letter-themed second documentary, Saab displays the hunger and misery experienced due to the embargo in West Beirut, and people trying to survive  without a homeland on the borders as Palestinians, Lebanese, or UN refugees.

In her third documentary, filmed in 1982, Saab shows a Beirut almost entirely destroyed by Israeli bombardment, including images taken from her own home.

During the 1990s, Saab covered the youth of Beirut, who grew up in a battlefield environment, through research carried out by two young girls.

Boğaziçi Chronicles’ second event was the screening of “Dunia” (Kiss Me Not on the Eyes) on December 1st. Filmed by Saab in 2006, this documentary addresses the serious issues of female genital mutilation, which has attracted a great deal of attention in the international arena. This event was organized in collaboration with the Women’s Studies Club (BUKAK), with a Q&A session afterwards.

Article: Office of Corporate Communications

Photos: Kenan Özcan